...Heart Lover.: Ada apa dengan PERIA?

Saturday, January 09, 2010

Ada apa dengan PERIA?




Ramai orang nda suka makan peria kan?? tapi aku suka!!!ceh~ over!haha! Peria nie tergolong dalam sayur kegemaran aku. Hehehehe~

Peria atau nama saintifiknya Momordica charantia ada banyak khasiat. Ramai orang nda suka makan peria nie sebab rasa dia pahit kan? Ala. Pahit tu kamu boleh kasi hilang bah tu. Ada orang cakap, lepas potong rendam ja peria tu dalam air yang berisi garam halus dalam lebih kurang setengah jam. & ada yang cakap rendam dalam air kapur. Tapi kalau aku masak aku kasi biar ja pahit tu. Sedap apa! haha!!

Aku dapat tau yang peria nie boleh meningkatkan metabolisma. Lepas tu khasiat dalam peria nie boleh mengelakkan kanserMasih nda mau makan peria kah?? Nah! aku bagi lagi khasiat dia!

Hasil penyelidikan menemui peria nie mengandungi hypoglycemic atau insulin yang boleh mengurangkan kandungan gula dalam darah. Maksudnya, peria nie ubat kencing manis a.k.a diabetis lah. Caranya? Minum jus yang diambil dari 4-5 biji peria pada setiap pagi. Kalau ini aku pun nda sangguplah.. hehe! Biji peria tu boleh kasi hancur lepas tu campur dalam makanan. Kalau rasa nda sanggup minum jus peria, minum air rebusan peria tu pun boleh bah. Aku tulis apa yang aku dapat tau ja ah. Kalau salah kasi betul!! Cuba bayangkan, makan peria nie ja macam² penyakit kita boleh elak!

Banyak lagi bah khasiat peria nie. Kamu klik ja mana² link d bawah nie k kalau mau tau lebih lanjut.







Psstt~: Aku dengar² peria nie boleh kasi kurang lemak diperut!! Hoh!! bertambah2lah aku suka makan peria nie! Hahahahahaha!

0 Respondent(s):