...Heart Lover.: Labuan. #2

Thursday, June 14, 2012

Labuan. #2

Oh, hai! Mari sambung pengembaraan di Labuan.

31 Mei.
Day 2.

Pagi yang dah masuk tengahari, check out dari hotel. Sarapan, eh, bukan sarapan lagi tapi makan tengahari di restoran sama tempat aku lepak dengan Pija malam sebelum tu. Restoran nie area Terminal Feri.

Oh. Itu kami tiga beradik.

Lepas makan, perjalanan diteruskan.

Taman Burung Labuan. Bertapak di area Tanjung Kubong.
Bayaran Masuk? Dewasa RM3.00, student RM2.00, kanak-kanak RM1.00.
Dalam Taman Burung nie ada 3 sangkar besar, bentuk macam kubah.
Lanskap area Taman nie boleh tahan cantik.
Banyak jenis burung yang aku tak pernah nampak kat sini.

Dengan ini, aku ingin menganugerahkan anugerah Burung Paling Mesra dalam taman ini dan pemenangnya jatuh kepada burung Tiong! *Tepuk tangan*

"Apa khabar?" dengan slang pelat burung Tiong.

Taman Burung Labuan.

Merak kembangkan ekor! Penat aku kejar nak tangkap gambar!


Taman Burung Labuan nie sebenarnya berdekatan dengan The Chimney
The Chimney nie antara salah satu tarikan yang ada di Labuan. 
Muzium Chimney dibuka dari 9.00 pagi dan tutup 6.00 petang. 
Muzium nie dikatakan memaparkan sejarah Tanjung Kubong, terutamanya perlombongan arang batu (coal mining).
Tiada bayaran masuk dikenakan. Kau sukalah kan bila aku cakap tiada bayaran. Aku pun suka. HAHA.
Tapi, pada hari kejadian, aku tidak masuk pun dalam muzium tu. Aku ambil gambar dari luar ja. 
Panas weihhhh tengahari kat Labuan!

The Chimney.

Satu lagi tarikan yang ada di Labuan.
Labuan War Cemetery (War Memorial), Tanjung Batu.
Dibina sebagai penghormatan kepada Commonwealth servicemen yang terkorban masa WWII.
Hampir 4000 deretan headstones terdapat di kawasan nie.

Labuan War Cemetery.


Next, Muzium Marin Labuan.
Yang nie pula bertapak di Kompleks Sukan Laut Antarabangsa Labuan.
Dalam muzium nie ada ikan, peralatan marin, blablabla.
Aku penat membebel, kau Google lah sendiri.

Muzium Marin Labuan.

"Just keep swimming swimming swimming" - Dory, Finding Nemo

Eh eh ada Nemo!


Sebelum melangkah pergi dari Labuan, singgah Ujana Kewangan a.k.a UK, beli coklat.
Well, kau pergi Labuan kalau tak beli coklat, tak sah. Sebab coklat sini murah. 
Tapi murah-murah pun jangan membazir, membazir amalan syaitannirrajim.
Rokok pun murah, tapi ada aku kisah??
Liquor lagi lah murah, tapi liqour Al-Quran cakap haram, gila kau jangan pandai-pandai beli nanti Allah murka.

Lepas beli coklat, balik!
Thanks to Pija sebab sanggup tunggu kat Terminal, jumpa aku sebelum aku balik.
Terharu! *Kesat hidung*

Balik naik speedboat yo!

K bye.

0 Respondent(s):